×
العربية english francais русский Deutsch فارسى اندونيسي اردو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

الأعضاء الكرام ! اكتمل اليوم نصاب استقبال الفتاوى.

وغدا إن شاء الله تعالى في تمام السادسة صباحا يتم استقبال الفتاوى الجديدة.

ويمكنكم البحث في قسم الفتوى عما تريد الجواب عنه أو الاتصال المباشر

على الشيخ أ.د خالد المصلح على هذا الرقم 00966505147004

من الساعة العاشرة صباحا إلى الواحدة ظهرا 

بارك الله فيكم

إدارة موقع أ.د خالد المصلح

/ / اندرز گرفتن از سپری شدن شب و روز

مشاركة هذه الفقرة WhatsApp Messenger LinkedIn Facebook Twitter Pinterest AddThis

ای مؤمنان؛ سال ها به تندی سپری می شوند وشب و روز از پی هم می آیند: (يقلب الله الليل والنهار ۚ إن في ذٰلك لعبرة لأولي الأبصار)يعنى: ( الله، شب و روز را جابجا  می کند، بی تردید دراین ( جابجایی و از پی هم آمدن شب و روز )  برای صاحبان بصیرت و آگاهی ( خردمندان ) پند و عبرتی وجود دارد)النور/٤٤ اى بندگان خدا؛ در گذر عمر و رخدادهای زمان بیندیشید و از آنها عبرت بگیرید. آیا کسانی را که روزانه  از این هستی رخت بر می بندد را مشاهده نمی کنید؟ آیا رویدادهای ناگواری که گاها قدرت ها و ثروت  ها از برطرف  کردن آنها عاجز هستند را نمی نگرید؟ آیا نمی بینید که پرهیزکاران  کامیاب  گشتند و بی تقوایان تیره بخت شدند؟ در همه  اینها پند و عبرتی برای خردمندان  وجود دارد؛ ای مؤمنان؛ امسال هم همانند  سال های پیش به سرعت سپری شد اما ای کاش می دانستم  که کارنامه  سالانه من و شما با چه نتیجه ای پیچیده شدند؟ آیا نمرات آن اعمال صالح و توبه خالصانه بودند که موجب پاک شدن تجدیدی  های گناه شوند؟ یا اینکه با مهر تیره "تجدیدشد" به بایگانی رفت؟ ای مؤمنان؛ تا فرصت باقی است توبه کنید زیرا فرجام  عمل ها بستگی  به خاتمه  آنها دارد لذا از هم اکنون  تقوای  خداوند را پیشه کنید و باقیمانده  لحظات زندگی خویش را با اعمال  صالحی  که همدم  شما در قبر و نور چهره شما در روز قیامت خواهند بود سپری کنید. ای مؤمنان؛ لحظه به لحظه  به پایان فرصتی  که وقتش را نمی دانیم  نزدیک می شویم لذا تا جاییکه  می توانید آنها را با توحید و سنت و بندگی خدا و نیکوکاری آباد نمایید تا کامیاب گردید. ای مؤمنان؛در سپری شدن شبانه  روز و رفت و آمد دقیق  آنها برای هر کسیکه  بخواهد پند و اندرزی  نهفته است لذا در این نشانه باشکوه الهی بنگرید و تامل کنید و بر ایمان  تان بیفزایید  زیرا شما اکنون  در بین عمر گذشته و عمر آینده ای که  نمی دانید چه اتفاقاتی  برای تان رخ خواهد داد قرار دادید لذا از هم اکنون به پرودگار و یگانه  معبودتان  پناه ببرید و از او بخواهید تا شما را مورد بخشش  و آمرزش  خویش قرار دهد و باقی مانده  لحظات زندگی تان را بهتر از لحظات سپری شده اش بگرداند. ای مؤمنان؛ هیچ فرصت خیری را فروگذار  نکنید و در انجام  آنها از یکدیگر  پیشی  بگیرید: (وسارعوا إلىٰ مغفرة من ربكم وجنة عرضها السماوات والأرض أعدت للمتقين)يعنى: (- با توحید و گفتار و کردار خدا پسند- بسوی آمرزش پرودگارتان و بهشتی که پهنای آن گستره ی آسمان ها و زمین  است و برای پرهیزکاران تدارک دیده شده است بشتابید)آل عمران/۱۳۳و رسول  الله  صلى  الله  عليه  وسلم می فرماید: (اغتنم خمسا قبل خمس: شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك و فراغك قبل شغلك و غناك قبل فقرك وحياتك قبل موتك)يعنى: ( پنج چیز را پیش از محقق شدن پنج چیز مغتنم شمار: جوانی را پیش از پیری، تندرستی را پیش از بیماری، اوقات فراغت خویش را پیش از اشتغال، بی نیازی  و توانگری  را پیش از فقر و تنگدستی و زندگی را پیش از مرگ)این حدیث را امام حاکم در" المستدرك"(٨٧٤٦) روايت کرده و گفته  است: ( این حدیث بر اساس  شروط امام بخاری  و  مسلم در مورد صحت حدیث" صحیح " است اما آنها آن را روایت  نکرده اند) و ابن  أبي شيبة (٣٤٣١٩) و مسند الشهاب قضاعي (٧٢٩) شیخ دکتر/ خالد بن عبدالله  المصلح العبرة في تعاقب الليل و النهار

المشاهدات:1563
- Aa +

ای مؤمنان؛

سال ها به تندی سپری می شوند وشب و روز از پی هم می آیند: (يُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ)يعنى: ( الله، شب و روز را جابجا  می کند، بی تردید دراین ( جابجایی و از پی هم آمدن شب و روز )  برای صاحبان بصیرت و آگاهی ( خردمندان ) پند و عبرتی وجود دارد)النور/٤٤

اى بندگان خدا؛ در گذر عمر و رخدادهای زمان بیندیشید و از آنها عبرت بگیرید.

آیا کسانی را که روزانه  از این هستی رخت بر می بندد را مشاهده نمی کنید؟ آیا رویدادهای ناگواری که گاها قدرت ها و ثروت  ها از برطرف  کردن آنها عاجز هستند را نمی نگرید؟

آیا نمی بینید که پرهیزکاران  کامیاب  گشتند و بی تقوایان تیره بخت شدند؟

در همه  اینها پند و عبرتی برای خردمندان  وجود دارد؛

ای مؤمنان؛

امسال هم همانند  سال های پیش به سرعت سپری شد اما ای کاش می دانستم  که کارنامه  سالانه من و شما با چه نتیجه ای پیچیده شدند؟ آیا نمرات آن اعمال صالح و توبه خالصانه بودند که موجب پاک شدن تجدیدی  های گناه شوند؟ یا اینکه با مهر تیره "تجدیدشد" به بایگانی رفت؟

ای مؤمنان؛ تا فرصت باقی است توبه کنید زیرا فرجام  عمل ها بستگی  به خاتمه  آنها دارد لذا از هم اکنون  تقوای  خداوند را پیشه کنید و باقیمانده  لحظات زندگی خویش را با اعمال  صالحی  که همدم  شما در قبر و نور چهره شما در روز قیامت خواهند بود سپری کنید.

ای مؤمنان؛

لحظه به لحظه  به پایان فرصتی  که وقتش را نمی دانیم  نزدیک می شویم لذا تا جاییکه  می توانید آنها را با توحید و سنت و بندگی خدا و نیکوکاری آباد نمایید تا کامیاب گردید.

ای مؤمنان؛در سپری شدن شبانه  روز و رفت و آمد دقیق  آنها برای هر کسیکه  بخواهد پند و اندرزی  نهفته است لذا در این نشانه باشکوه الهی بنگرید و تامل کنید و بر ایمان  تان بیفزایید  زیرا شما اکنون  در بین عمر گذشته و عمر آینده ای که  نمی دانید چه اتفاقاتی  برای تان رخ خواهد داد قرار دادید لذا از هم اکنون به پرودگار و یگانه  معبودتان  پناه ببرید و از او بخواهید تا شما را مورد بخشش  و آمرزش  خویش قرار دهد و باقی مانده  لحظات زندگی تان را بهتر از لحظات سپری شده اش بگرداند.

ای مؤمنان؛ هیچ فرصت خیری را فروگذار  نکنید و در انجام  آنها از یکدیگر  پیشی  بگیرید: (وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ)يعنى: (- با توحید و گفتار و کردار خدا پسند- بسوی آمرزش پرودگارتان و بهشتی که پهنای آن گستره ی آسمان ها و زمین  است و برای پرهیزکاران تدارک دیده شده است بشتابید)آل عمران/۱۳۳و رسول  الله  صلى  الله  عليه  وسلم می فرماید: (اغتنم خمساً قبل خمس: شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك و فراغك قبل شغلك و غناك قبل فقرك وحياتك قبل موتك)يعنى: ( پنج چیز را پیش از محقق شدن پنج چیز مغتنم شمار: جوانی را پیش از پیری، تندرستی را پیش از بیماری، اوقات فراغت خویش را پیش از اشتغال، بی نیازی  و توانگری  را پیش از فقر و تنگدستی و زندگی را پیش از مرگ)این حدیث را امام حاکم در" المستدرك"(٨٧٤٦) روايت کرده و گفته  است: ( این حدیث بر اساس  شروط امام بخاری  و  مسلم در مورد صحت حدیث" صحیح " است اما آنها آن را روایت  نکرده اند) و ابن  أبي شيبة (٣٤٣١٩) و مسند الشهاب قضاعي (٧٢٩)

شیخ دکتر/ خالد بن عبدالله  المصلح

العبرة في تعاقب الليل و النهار

الاكثر مشاهدة

1. خطبة : أهمية الدعاء ( عدد المشاهدات83162 )
3. خطبة: التقوى ( عدد المشاهدات78225 )
4. خطبة: حسن الخلق ( عدد المشاهدات72542 )
6. خطبة: بمناسبة تأخر نزول المطر ( عدد المشاهدات60683 )
7. خطبة: آفات اللسان - الغيبة ( عدد المشاهدات55031 )
9. خطبة: صلاح القلوب ( عدد المشاهدات52239 )
12. خطبة:بر الوالدين ( عدد المشاهدات49437 )
13. فما ظنكم برب العالمين ( عدد المشاهدات47977 )
14. خطبة: حق الجار ( عدد المشاهدات44831 )
15. خطبة : الإسراف والتبذير ( عدد المشاهدات44137 )

التعليقات


×

هل ترغب فعلا بحذف المواد التي تمت زيارتها ؟؟

نعم؛ حذف