×
العربية english francais русский Deutsch فارسى اندونيسي اردو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

الأعضاء الكرام ! اكتمل اليوم نصاب استقبال الفتاوى.

وغدا إن شاء الله تعالى في تمام السادسة صباحا يتم استقبال الفتاوى الجديدة.

ويمكنكم البحث في قسم الفتوى عما تريد الجواب عنه أو الاتصال المباشر

على الشيخ أ.د خالد المصلح على هذا الرقم 00966505147004

من الساعة العاشرة صباحا إلى الواحدة ظهرا 

بارك الله فيكم

إدارة موقع أ.د خالد المصلح

/ / معیار حد در زنا؛

مشاركة هذه الفقرة WhatsApp Messenger LinkedIn Facebook Twitter Pinterest AddThis

یکی از دوستان سوالی را مطرح کرد که مرا به حیرت واداشت و آن این است که: معیار زنایی که موجب اجرای حد می شود چیست؟ آیا معیار، دخول آلت مرد در شرمگاه زن نامحرم است یا اینکه لمس کردن زن نامحرم هم موجب اجرای حد زنا می گردد؟ و اگر مردی با استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری ( مثل: کاندوم) مرتکب زنا شود آیا مشمول حد می گردد؟ زیرا آلت او در حقیقت با شرمگاه زن تماس پیدا نمی کند و یا به دلیل دخول آلتش در شرمگاه زن نامحرم مستوجب حد می گردد؟ حال اگر بخواهم او را از لحاظ فقهی قانع کنم چه دلیل قانع کننده ای می توانم به او بدهم؟ و همچنین در کتاب" لقاءات الباب المفتوح" شيخ محمد العثيمين رحمه الله فتوایی دیدم که در آن از وجوب غسل برای فردی که با وسایل پیشگیری از بارداری با همسرش نزدیکی می کند و منی از او خارج نمی شود سؤال شد و ایشان در پاسخ فرمود: ( احتیاطا غسل کند) و برخی از علماء می گویند: که غسل بر او واجب نیست زیرا در این حالت ختنه گاه مرد و زن باهم تماس پیدا نکرده اند.لطفا در این مورد توضیح دهید؛ ضابط الحد في الزنا؛

المشاهدات:5775
- Aa +

یکی از دوستان سوالی را مطرح کرد که مرا به حیرت واداشت و آن این است که: معیار زنایی که موجب اجرای حد می شود چیست؟ آیا معیار، دخول آلت مرد در شرمگاه زن نامحرم است یا اینکه لمس کردن زن نامحرم هم موجب اجرای حد زنا می گردد؟ و اگر مردی با استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری ( مثل: کاندوم) مرتکب زنا شود آیا مشمول حد می گردد؟ زیرا آلت او در حقیقت با شرمگاه زن تماس پیدا نمی کند و یا به دلیل دخول آلتش در شرمگاه زن نامحرم مستوجب حد می گردد؟ حال اگر بخواهم او را از لحاظ فقهی قانع کنم چه دلیل قانع کننده ای می توانم به او بدهم؟ و همچنین در کتاب" لقاءات الباب المفتوح" شيخ محمد العثيمين رحمه الله فتوایی دیدم که در آن از وجوب غسل برای فردی که با وسایل پیشگیری از بارداری با همسرش نزدیکی می کند و منی از او خارج نمی شود سؤال شد و ایشان در پاسخ فرمود: ( احتیاطا غسل کند) و برخی از علماء می گویند: که غسل بر او واجب نیست زیرا در این حالت ختنه گاه مرد و زن باهم تماس پیدا نکرده اند.لطفا در این مورد توضیح دهید؛

ضابط الحد في الزنا؛

الجواب

الحمدلله  و صلي  الله  و سلم  و بارك  علي  رسول  الله  و علي  آله  وصحبه.أما  بعد:در پاسخ به پرسش  شما  از خداوند طلب توفیق کرده و می گوییم:

زنایی  که موجب اجرای  حد می شود با داخل شدن ختنه  گاه مرد در شرمگاه  زن به ثبوت  می رسد اما  لذت جویی های دیگر غیر از آن مشمول حد زنا نمی گردد ولی زنا محسوب می گردد زیرا از ابوهریره  رضی  الله  عنه روایت  است که رسول الله  صلی  الله  عليه  وسلم  می فرماید: (کتب علی ابن آدم نصیبه من الزنا مدرک ذلک لا محالة: العینان زناهما النظر، والأذنان زناهما الاستماع، واللسان زناه الکلام،والید زناها البطش، والرجل زناها الخطا، والقلب یهوی و یتمنی، ویصدق ذلک الفرج أو یکذبه)یعنی: (برای  هر انسان نصیبی از زنا نوشته شده است که خواه یا ناخواه به آن مبتلا می شود زنای  چشم ها نگاه کردن- به نامحرم- است، و زنای گوشها شنیدن- حرام- است، و زنای زبان گفتن-کلماتی که منجر به زنا می شود- است، و زنای دست، لمس کردن و گرفتن- بدن نامحرم-است، و زنای پا،  گام برداشتن-بسوی مواردی که منجر به زنا می شود- است، و قلب نیز متمایل می شود و  آرزوی-زنا-  میکند، و- در نهایت- شرمگاه این همه را تصدیق و یا تکذیب میکند)صحیح بخاری  و مسلم؛ این حدیث بیانگر آن است که هر عضوی از بدن به طریقی می تواند مرتکب  زنا شود که بایستی  از آن اجتناب  ورزید و خداوند  متعال  هر راهی را که منجر به ارتکاب عمل زنا می شود را حرام کرده و فرموده  است: (وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا)يعنى: ( و -با ارتکاب مقدمات زنا- به زنا نزدیک نشوید  چرا که زنا  گناه  بسیار زشت  و راه  بسیار بدی  است)الإسراء/٣٢ أما برای آنها ( مقدمات زنا) حد مجازات  تعیین  نکرده  است.

اما در خصوص  "حد" باید گفت که حد یک مجازات دنیوی  است که تنها با داخل شدن سر آلت تناسلی مرد به شرمگاه زن  نامحرم  ثابت می شود.

و اما در خصوص سؤال شما مبنی بر زنایی  که با وسایل  پیشگیری از بارداری  انجام می دهند  باید بگویم: تا جاییکه می دانم  فقهاء اتفاق نظر دارند که اگر وسیله پیشگیری  از بارداری( کاندوم)  نازک باشد و از  رسیدن حرارت شرمگاه  زن و حصول لذت به مرد ممانعت  نکند در این حالت تاثیری  ندارد و حد بر آنها ثابت می شود اما در مورد مانع ضخیم اختلاف  نظر دارند  طوریکه برخی از آنها مانع ضخیم را شبهه تلقی کرده و قائل به عدم اجرای  حد هستند.

اما در خصوص فتوایی که از شیخ محمد  العثيمين  رحمه  الله  در خصوص وجوب غسل در شرایط  مذکور  خوانده  یا شنیده اید  باید بگویم: که غسل جنابت هنگام  خارج شدن منی یا تماس ختنه  گاه مرد با شرمگاه زن  واجب می شود که در اینجا اولا منی خارج نشده است و آلت های تناسلی آنها به سبب وجود مانع با یکدیگر  تماس پیدا نکرده اند از اینرو علماء در مورد وجوب غسل در چنین حالتی اختلاف  نظر دارند اما حد زنا به تماس آلت تناسلی  مرد با شرمگاه  زن ارتباط  ندارد بلکه مربوط به دخول است از اینرو هیچ ارتباطی  در بین این دو موضوع  وجود  ندارد.

شیخ دکتر/ خالد بن عبدالله  المصلح


الاكثر مشاهدة

1. جماع الزوجة في الحمام ( عدد المشاهدات127577 )
6. مداعبة أرداف الزوجة ( عدد المشاهدات62675 )
9. حكم قراءة مواضيع جنسية ( عدد المشاهدات59226 )
11. حکم نزدیکی با همسر از راه مقعد؛ ( عدد المشاهدات55711 )
12. لذت جویی از باسن همسر؛ ( عدد المشاهدات55179 )
13. ما الفرق بين محرَّم ولا يجوز؟ ( عدد المشاهدات52042 )
14. الزواج من متحول جنسيًّا ( عدد المشاهدات50024 )
15. حكم استعمال الفكس للصائم ( عدد المشاهدات45031 )

مواد تم زيارتها

التعليقات


×

هل ترغب فعلا بحذف المواد التي تمت زيارتها ؟؟

نعم؛ حذف