×
العربية english francais русский Deutsch فارسى اندونيسي اردو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

الأعضاء الكرام ! اكتمل اليوم نصاب استقبال الفتاوى.

وغدا إن شاء الله تعالى في تمام السادسة صباحا يتم استقبال الفتاوى الجديدة.

ويمكنكم البحث في قسم الفتوى عما تريد الجواب عنه أو الاتصال المباشر

على الشيخ أ.د خالد المصلح على هذا الرقم 00966505147004

من الساعة العاشرة صباحا إلى الواحدة ظهرا 

بارك الله فيكم

إدارة موقع أ.د خالد المصلح

/ / بدعت و انحراف خوارج از بی دینی و کفر نبود؛

مشاركة هذه الفقرة WhatsApp Messenger LinkedIn Facebook Twitter Pinterest AddThis

شیخ  الاسلام  ابن  تيمية  رحمه  الله  در کتاب  منهاج  السنة  النبوية  بدعت  و انحراف  خوارج  را از گمراهی و جهالت  شان معرفی  می کند و می فرماید: بدعت و انحراف خوارج از روی بی دینی  و  کفر  نبود بلکه  از روی  جهالت  و گمراهی  شان  در فهم  نصوص و معانی  قرآن  بود و سپس  در مورد  رافض  می  فرماید: ( اصل  و سرچشمه بدعت  و  انحراف رافض  از بی دینی  و کفر  آنها  نشأت  می  گیرد) حال  سؤال  اینجاست: مفهوم  سخن  شیخ  الاسلام  ابن  تيمية  رحمه  الله  که  می  فرماید: ( بدعت  و  انحراف  خوارج  از روی  بی  دینی  و کفر  نبود)  چیست؟منظور  از از الحاد  در اینجا  چیست  و مصادیق  بدعت  شان  چه  بود؟ و همچنین مفهوم  سخن  ایشان  در مورد  رافض  چیست  که  می  فرماید: ( اصل  و سرچشمه بدعت  و  انحراف رافض  از بی دینی  و کفر  آنها  نشأت  می  گیرد) معنی الحاد و کفر در اینجا  چیست  و  مصادیق  بدعت  شان  چه  بود؟آیا  منظور  ایشان  از الحاد  شرک  است که  آنها  با فریاد  خواندن  اهل  بیت  و توسل  به  آنها  مرتکب  می  شوند؟ بدعة الخوارج لم تكن عن زندقة و الإلحاد

المشاهدات:2190

شیخ  الاسلام  ابن  تيمية  رحمه  الله  در کتاب  منهاج  السنة  النبوية  بدعت  و انحراف  خوارج  را از گمراهی و جهالت  شان معرفی  می کند و می فرماید: بدعت و انحراف خوارج از روی بی دینی  و  کفر  نبود بلکه  از روی  جهالت  و گمراهی  شان  در فهم  نصوص و معانی  قرآن  بود و سپس  در مورد  رافض  می  فرماید: ( اصل  و سرچشمه بدعت  و  انحراف رافض  از بی دینی  و کفر  آنها  نشأت  می  گیرد) حال  سؤال  اینجاست: مفهوم  سخن  شیخ  الاسلام  ابن  تيمية  رحمه  الله  که  می  فرماید: ( بدعت  و  انحراف  خوارج  از روی  بی  دینی  و کفر  نبود)  چیست؟منظور  از از الحاد  در اینجا  چیست  و مصادیق  بدعت  شان  چه  بود؟ و همچنین مفهوم  سخن  ایشان  در مورد  رافض  چیست  که  می  فرماید: ( اصل  و سرچشمه بدعت  و  انحراف رافض  از بی دینی  و کفر  آنها  نشأت  می  گیرد) معنی الحاد و کفر در اینجا  چیست  و  مصادیق  بدعت  شان  چه  بود؟آیا  منظور  ایشان  از الحاد  شرک  است که  آنها  با فریاد  خواندن  اهل  بیت  و توسل  به  آنها  مرتکب  می  شوند؟

بدعة الخوارج لم تكن عن زندقة و الإلحاد

الجواب

الحمدلله  و صلی  الله  و سلم  و بارك  علي  رسول  الله  و علي  آله  و صحبه؛

اما  بعد:

باطلب  توفیق  از خداوند  به  پرسش  شما  پاسخ  داده  و می گوییم:

واژه"الحاد" از (اللحد) گرفته  شده  و به  معنی  میل  کردن  است  و در اصطلاح  مطلق  به  معنی: میل  کردن  از حق  بسوی  باطل  است  و معنی  سخن  شیخ  الاسلام  ابن  تیمیه  رحمه  الله  در مورد  خوارج  که  می  فرماید: (بدعت  و انحراف  شان  از روی  بی  دینی  و  کفر نبوده) این  است  که نیت آنها در اصل  میل  کردن  از حق و هدایت بسوی  باطل  نبوده  بلکه  طالب  حق  و  هدایت  بودند  اما-چون  نصوص  قرآن را با فهم  اشتباه  و دور  از تفسیر  سلف  صالح فهمیده  بودند- گمراه  شدند  و به حقیقت نائل  نشدند  و همانطور  که  از سیدنا  علی  رضی  الله  عنه  نقل  شده  است  هنگامی  که  از او سوال  شد  آیا  خوارج  کافر  هستند؟ پاسخ  داد: خیر  بلکه  آنها  از کفر  فرار  می کنند. یعنی: مبنای  حرکت  و تفکر  آنها  جز از روی  فرار  نمودن  از کفر و طلب  حق  و  حقیقت  نبود اما-چون  نصوص  قرآن  و  سنت  را از فهم  سلف  صالح  نگرفته  بودند  لذا-  به  حقیقت  نائل  نشدند.

معروف  ترین  شناسه  خوارج  غلو  نمودن آنها  در  تکفیر است و اینکه به نصوص تهدید  بیش  از نصوص مژده و وعده  های نیکو  می پردازند  و علمای  قدیم  و معاصر  در بیان  بدعت  ها  و گمراهی  های  شان سخن  گفته  اند.

و اما منظور از سخن  شیخ  الاسلام  ابن  تیمیه  رحمه  الله  در مورد  بدعت  و انحراف روافض (شیعه  ها)  که  می  فرماید: ( اصل  و سرچشمه بدعت  و  انحراف رافض  از بی دینی  و کفر  آنها  نشأت  می  گیرد) این  است  که  اغلب  اعتقادات  روافض  بر اساس  پیروی  از هوای  و هوس  و به  قصد  میل  نمودن  از حق  و حقیقت  به  بسوی  باطل  است.

روافض (شیعه  ها ) بدعت  های  بیشماری  در مذهب  خود  دارند  که  أهل  علم  با جزئیات  کامل آنها  را بیان  کرده  و به  شبهه  های  شان  پاسخ  داده  اند  که  خطرناک  ترین  بدعت  آنها  شرک  ورزیدن  به  خداوند  و معصوم  دانستن  دوازده  امام   (مزعوم  شان) و ناسزا  گفتن  به عموم  صحابه-رضی  الله  عنهم- و کافردانستن  و فاسق  دانستن  آنها  و اعتقاد  به  تحریف  قرآن  کریم  است.

شیخ  دکتر  خالد  المصلح


الاكثر مشاهدة

1. جماع الزوجة في الحمام ( عدد المشاهدات127617 )
6. مداعبة أرداف الزوجة ( عدد المشاهدات62694 )
9. حكم قراءة مواضيع جنسية ( عدد المشاهدات59313 )
11. حکم نزدیکی با همسر از راه مقعد؛ ( عدد المشاهدات55713 )
12. لذت جویی از باسن همسر؛ ( عدد المشاهدات55184 )
13. ما الفرق بين محرَّم ولا يجوز؟ ( عدد المشاهدات52072 )
14. الزواج من متحول جنسيًّا ( عدد المشاهدات50038 )
15. حكم استعمال الفكس للصائم ( عدد المشاهدات45046 )

مواد تم زيارتها

التعليقات


×

هل ترغب فعلا بحذف المواد التي تمت زيارتها ؟؟

نعم؛ حذف